Peijnenburg kondigt grote herlancering aan: Da’s betere koek!

Merk komt los van ontbijt en komt met het ideale tussendoortje voor ieder moment

Geldrop, 14 september 2023 – Peijnenburg, het iconische merk dat al generaties lang bekend staat om zijn heerlijke koek, kondigt een grootschalige herlancering aan. Deze herlancering markeert een nieuw tijdperk voor Peijnenburg: de revolutie naar betere koek. Het merk heeft als doel jong en oud te verrassen met verbeterde, verantwoorde tussendoortjes en maakt dit concreet met een suikervermindering van 150 miljoen suikerklontjes tegen 2027. Hiermee komt het merk los van het ‘toetje van het ontbijt’ zijn en biedt het meer verantwoorde tussendoortjes voor ieder moment.

 

Met trots van toen de betere koek van vandaag

De herlancering markeert de start van een groter doel voor Peijnenburg. Jeroen Harks, General Manager bij Peijnenburg legt uit: “Tegen 2027 willen we 150 miljoen suikerklontjes hebben verminderd en 70 procent van ons assortiment volledig verantwoord hebben gemaakt.” De focus van deze herlancering ligt op de verbeterde koeken zonder toegevoegde suikers en koeken gemaakt van 100% volkoren. Gedurende anderhalf jaar hebben de experts van Peijnenburg, waaronder de afdeling Marketing, Research & Development (R&D) en de bakkers, gewerkt aan deze opwindende vernieuwing. Het resultaat is een assortiment koeken waar Peijnenburg trots op is. “Deze herlancering is een omvangrijk project voor ons. Het voelt als de start van een nieuw merk”, verklaart Laura Simons, Senior Brand Manager bij Peijnenburg. “Samen met onze bakkers hebben we de recepten vernieuwd om het ideale tussendoortje te creëren op het gebied van smaak, betaalbaarheid en verantwoorde consumptie. We willen verantwoord namelijk beter maken maar net zo lekker. Want beter is voor ons en/én.”

 

Lekker, zonder toegevoegde suikers

Deze week herlanceert Peijnenburg Naturel, geen toegevoegde suikers. Een beter alternatief op het origineel, zonder toegevoegde suikers. Deze vezelrijke koek is niet alleen betaalbaar maar net zo lekker als het origineel. Deze koek zonder toegevoegde suikers is ook verkrijgbaar in een volkoren variant, die een Nutri-score A heeft. De nieuwe varianten gaan gekenmerkt met een nieuwe receptuur in andere verhoudingen dan voorheen. De verbeterde recepturen bevatten cichoreiwortelvezel en xylitol van natuurlijke oorsprong als vervanging voor suikerstroop. “Het ontwikkelen van deze koeken zonder toegevoegde suikers was een uitdaging die nauw samenwerken met de bakkers van Peijnenburg en uitgebreide tests vereiste. Maar met succes: uit de smaaktest blijkt namelijk dat deze nieuwe koek minimaal net zo lekker is als het origineel.”, aldus Sofie van der Geest, R&D-Manager.

 

Verbeterde verpakkingen

Om de herlancering te kenmerken, zijn de koeken ook in een nieuw jasje gestoken. Waarbij rekening wordt gehouden met de (milieu)-eisen van deze tijd. “De folie van de nieuwe verpakking is anders opgebouwd, waardoor deze minder snel scheurt, gemakkelijker te hersluiten is en de koek langer vers blijft. Zo hopen we voedselverspilling te voorkomen. Daarbij was alle verpakking van Peijnenburg al 100% te recyclen”, legt Laura Simons uit. De zogeheten hele ‘blokken’ zijn echt bedoeld voor thuisconsumptie en de per stuk verpakte koeken zijn geschikt voor onderweg. Daarnaast zijn de verpakkingen qua uiterlijk veranderd. “Het bekende Peijnenburg Rood wordt iets lichter, voor een jongere, frissere uitstraling. Als eyecatcher zit er nu een groene band op met ‘geen toegevoegde suiker’ om de shopper maximaal op de verantwoorde keuze binnen het assortiment te attenderen”, aldus Simons.

 

Da’s betere koek

Vanaf september 2023 zijn de nieuwe koeken breed beschikbaar in de meeste supermarkten in Nederland waaronder Albert Heijn en Jumbo. Om de consument te attenderen op de betere koek van Peijnenburg, wordt de herlancering ondersteund door een uitgebreide 360 graden campagne, waaronder tv-reclame, digitale ondersteuning, in-store aandacht en branded content. Daarnaast vindt Peijnenburg het belangrijk om bij te dragen aan de algemene kennis over voedingsmiddelen in Nederland. Daarom organiseert het merk aanvullend ook een kennissessie voor diëtisten over het eetgedrag van Gen Z. Ben je diëtist en wil je de sessie volgen? Stuur een mailtje naar: joy@greenfoodlab.nl.

 

Einde

 

Noot voor de redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met:
Joy Struijk, Green Food Lab
06 30 11 03 44
joy@greenfoodlab.nl

Over Peijnenburg
Peijnenburg is al sinds 1883 een begrip in Nederland. Al 140 jaar maken de bakkers van het bedrijf op ambachtelijke wijze de bijzondere koek met de iconische smaak en structuur. Omdat tijden veranderen, blijft hun nieuwe generatie bakkers innoveren om verantwoord beter te maken, maar net zo lekker. Want beter is voor Peijnenburg en/en.  Zo noemen zij zich met trots de ‘betere koek’ van vandaag.

Delen:

Peijnenburg in een nieuw jasje!

Meer informatie